FlexLimit ger dig 5 tips med vilka du kan skydda dig mot bedrägeri. Läs mer i artikeln.
Undvik bedrägeri och ID-kapning så här
Det finns en risk för bedrägeri och ID-kapning ifall någon obehörig får tag på din legitimationshandlig.
Exempel på de vanligaste legitimationshandlingarna är ditt pass, Bank ID eller e-legitimation. Detta kan leda till allvarliga problem, t.ex. att någon lånar pengar, beställer varor på nätet eller tecknar abonnemang i ditt namn. Därför lönar det sig alltid att vara på alerten ifall något inte verkar som det brukar.
Skydda dig mot bedrägeri och ID-kapning – FlexLimits fem råd
Härnäst ger vi dig 5 tips med vilka du kan skydda dig emot bedrägeri och ID-kapning.
1. Anmäl ett försvunnet ID-kort genast. Ifall du tappar ditt ID-kort (pass, nationellt identitetskort, körkort eller bankernas ID-kort), skall du genast anmäla det till polisen. Ring 11414 eller besök polisen.se.
2. Förhindra obehöriga från att göra en adressändring. Ifall någon får tag på din legitimationshandling, kan de ändra din folkboförda adress på Skatteverkets sidor. Du kan förhindra detta genom besöka Skatteverkets sidor.
3. Kontrollera fakturor och kreditupplysningar. Se till att du vet vilket företag det är som skickar fakturan åt dig och varför du får fakturan. Om du inte vet exakt vad det handlar om eller om du är osäker varför du får fakturan, skall du genast kontakta företaget ifråga.
4. Svara inte på skräppost. Om du får ett e-post som verkar vara spam, skall du genast radera meddelandet. Svara aldrig på dessa meddelanden och kom ihåg att inga seriösa företag kontaktar dig via e-post och ber om dina personuppgifter eller lösenord!
5. Kasta inte känslig information i soptunnan. Brev och annan post som du får kan innehålla känslig information, t.ex. ditt personnummer el.dyl. Du ska inte kasta dessa brev direkt i soptunnan eftersom någon kan få tag på informationen den vägen. Du kan riva brevet i mindre bitar så att ingen känslig information går att läsa innan du kastar brevet i soporna.
Har du råkat ut för bedrägeri?
Stöldsskyddsföreningen har skapat en behändig checklista för dig som blivit utsatt för ett bedrägeribrott.
- Kontakta företaget ifråga och berätta att det inte är du som handlat med dem,
- Kolla ditt bankkonto, krediter och kort,
- Polisanmäl ärendet genom att ringa 114 14,
- Kolla din folkboföringsadress genom att ringa Skatteverket på 0771-567567,
- Lås ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen,
- Kontakta Klarna för att spärra ditt personnummer där.